Природні зони Північної Америки

Цілі уроку: поглибити знання учнів по виявленню взаємозв'язків компонентів природи у природних зонах Північної Америки для встановлення причинно-наслідкових зв'язків; розширити і конкретизувати екологічні знання учнів і сприяти формуванню у них переконаності в необхідності охорони природи; розвивати пізнавальний інтерес, прагнення до самостійного пошуку знань, стимулювання творчої розумової діяльності учнів; організувати роботу в творчих групах; виховувати допитливість до навколишнього нас світу.

Обладнання: Карти Північної Америки: фізична, кліматична, природних зон, атласи, плани роботи (інструкції) фахівцям в групах, презентація «Природні зони Північної Америки».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 1. Етап орієнтації:
Організаційний момент.
Діти, яким по рахунку материку ми з вами подорожуємо?
( 5 материк). Материки, вивчені раніше, до яких широт відносилися? ( тропічним, полярним.). А зараз ми перемістилися в Північне півкулю і вивчаємо? ( Північну Америку).

З допомогою прийому «Питання-відповідь» згадаймо вивчене:

1. Найбільший острів земної кулі? (Гренландія);
2. Берегова лінія материка сильно розчленована, в море виступають великі півострова...( Лабрадор, Флорида, Юкатан, Каліфорнія, Аляска).
3. На півночі материка лежить архіпелаг..( Канадський).
4. Що таке архіпелаг? ( група островів).
5. На відміну від Південної Америки, яка була частиною давнього материка Гондвани, Північна Америка – частина...( Лавразії).
6. Найбільша рівнина Північної Америки- ( Лаврентійська височина).
7. На півдні материка, з плоскою заболоченою поверхнею лежить...
( Примексиканська низовина).
8. Найвища точка Кордильєр- ( Мак-Кінлі).
9. Основна річка Північної Америки й одна з найбільших на планеті?
( Міссісіпі).
10. На півночі материка, у розломах земної кори виникли озера, найбільші з них- ( Великі).
11. Яка з річок утворює всесвітньо відомий водоспад? ( Ніагара).
12. Перерахуйте пояси Північної Америки- (екваторіальний, субекваторіальний, тропічний, субтропічний, помірний, субарктичний, арктичний).
Материк охоплює всі існуючі кліматичні пояси.
Карта кліматичних поясів в атласі пов'язана ще з однією картою, якою?
( картою природних зон).
Що таке природна зона?

Отже, тема нашого уроку: «Природні зони Північної Америки». 
Ми продовжуємо з вами вивчати у всій своїй величі і красі, чарівний, а найчастіше унікальний світ Північної Америки.

2. Етап цілепокладання і проектування:
        Діти, я пропоную вам послухати казку.
У тридев'ятому царстві, в далекій державі жили-були дві науки. Кожна з них займалася своєю справою: одна дбала про розміщення лісу, щоб річки не змінювали напрямок течії, дбала про силу вітру. Інша стежила за життям рослин і тварин, за їх розмноженням, за тим, щоб не переривався ланцюг живлення.

За своїми турботами вони і не помітили, як у лісовому царстві з'явився злий чаклун.

Посварилися науки, з'ясовуючи, хто ж головніший. І з кожним днем їх відносини ставали все гірше і гірше.

Дізналася про сварку наук добра лісова фея, і вирішила попросити про допомогу. Прийшла до однієї з наук і попросила вивести її з дрімучого лісу. Наука не знала сторін горизонту. Фея пішла до іншої науки і запитала про те, чому пожовкло листя в лісі. Нічого не відповіла наука. Зустрілися дві науки і зрозуміли, що одне без одного їм не обійтися.

Діти, ви зрозуміли про які науках йшла мова?

І сьогодні, вивчаючи тему, Ви спробуєте виявити взаємозв'язок компонентів у природних зонах, тобто виявити цілісність природної зони.

На уроці працюватимуть 5 творчих груп, у кожної з яких є фахівці з виявлення взаємозв'язків між компонентами природи. В результаті роботи вам необхідно скласти логічну схему природної зони і відповісти на поставлені запитання.
Головними спеціалістами я призначаю....

3. Етап організації і виконання навчальної діяльності:

На столах лежать запитання, на які група має дати відповіді. В роботі допоможе підручник, параграф 41.Характеристику природної зони даєте за планом, додаток підручника, результати заносите в зошит у вигляді таблиці. У кінці уроку зошити на перевірку.

1 група: Арктичні пустелі

Питання:

1. Охарактеризувати природну зону за типовим планом.
2. Чому у зоні Арктичних пустель убога рослинність?
3. Чому тут досить багатий тваринний світ?

Випереджальне завдання «Тварини арктичних пустель».

На карту прикріплюється напис «Зона арктичних пустель».

2 група: Зона тундри

Питання:

1. Охарактеризувати природну зону за типовим планом.
2. Як рослини пристосувалися до прохолодного короткого літа?
3. Чому при малій кількості опадів тундра заболочена?

Випереджальне завдання «Тварини тундри».

На карту прикріплюється напис «Зона тундри».

3 група: Тайга

Питання:

1. Охарактеризувати природну зону за типовим планом.
2. Чому підзолисті ґрунти тайги?
3. Чому у хвойних дерев замість листя голки?

Випереджальне завдання «Тварини тайги».

На карту прикріплюється напис « Тайга».

4 група: Зона мішаних і широколистяних лісів

Питання:

1. Охарактеризувати природну зону за типовим планом.
2. З якими особливостями клімату пов'язане те, що у дерев широколистяних лісів великі листкові пластинки?
3. Чому сірі і бурі лісові ґрунти більш родючі?

Випереджальне завдання «Тварини змішаних лісів».

На карту прикріплюється напис «Змішані і широколистяні ліси».

5 група: Степ

Питання:

1. Охарактеризувати природну зону за типовим планом.
2. Чому в степах не ростуть дерева?
3. Чому, незважаючи на малу кількість опадів, грунту в степах родючі?

Випереджальне завдання «Тварини степу».

На карту прикріплюється напис «Степ».

Релаксація « Вгадай звуки природних зон»

Учні, зона мішаних і широколистяних лісів і степова зона займають помірний кліматичний пояс. Вивчаючи географію України у 8 класі, ви дізнаєтеся, що Україна знаходиться у помірному кліматичному поясі. А зона степів займає велику площу країни.

Сьогодні на уроці у нас присутня гостя, яка трохи поділиться з вами характеристикою зони українських степів.
Степова зона України займає близько 40 відсотків від усієї площі країни. Вона простягається від південної межі лісостепу до Кримських гір і берегів Чорного та Азовського морів. Клімат степової зони найтепліший в помірному поясі. Середні річні температури підвищуються з північного сходу на південний захід, континентальність клімату зростає навпаки: з південного заходу на північний схід. Середні температури січня на північному сході -7 град., на південно-заході -1 град. Середні температури липня +21;+23 град.

На південних схилах балок починає танути сніг і з'являються перші яскраво-зелені гострі парості трави медунки. Налита запахом від талого чорнозему і молодої трави починає зеленіти степ.
Приходить літо, відцвітають трави, на балках з'являється вигоріла полин. Ночі стають короткими, починається посуха, гине трава.

Сонце гріє все менше, Легкий вітер ворушить збляклу траву, настає осінь.
В степу панує холодний східний вітер, Балки занесло снігом. Степ ніби мертвий. Але десь, вчепившись за грунт жадібними, живучим корінням, лежить звалена морозом озима пшениця і чекає весни, щоб знову буйно зазеленіти в траві. Ось такий український степ!

Діти, ви всі добре попрацювали в своїх групах. Питання до всіх: чи всі природні зони нами розглянуті? Які природні зони залишилося розглянути? ( пустелі і напівпустелі, жесколиствяні вічнозелені ліси і чагарники, перемінно-вологі ліси, зона висотної поясності).

Завдання: визначити географічне положення цих зон і прикріпити назви природних зон, що залишилися, на карту.

За яким законом розміщені зони в Північній Америці? (по закону широтної зональності, висотної поясності.) Назвіть причину розташування зон ( гори - кліматичний бар'єр, співвідношення тепла і вологи).

4 Контрольно-оцінювальний етап.

Повернемось до нашого головного питання на уроці. Показати взаємозв'язок компонентів в кожній природній зоні. Та пригадаємо початок уроку, про які науки йшла річ у казці? Так, на протязі вивчення матеріалу ми виявили міжпредметний зв'язок географії та біології та,  розглянувши природні зони, ви зможете сказати, що за компоненти взаємопов'язані.

Цілісність у природних зонах - порушення одного компоненту природи призводить до порушення інших.


Оцінювання.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 41. Характеристика природних зон, які не були розглянуті.

Індивідуальні картки:

1. Чому прерії називають «Канадським хлібним кошиком»?
2. Роль сосни в медицині величезна. Яка ж ця роль?
3. Чому тундру називають «безлісою»?


Комментариев нет:

Отправить комментарий