Атмосфера – повітряна оболонка Землі Будова атмосфери

Мета: ознайомити учнів з будовою атмосфери, властивостями повітря та їх значення для Землі; дати уявлення про значення повітряної оболонки Землі; розвивати первинні практичні вміння розрізняти особливості атмосферних шарів; виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу, комунікативність. Формувати комунікативну та інформаційну компетентності.

Обладнання: підручники, атласи, схема «Будова атмосфери».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

Перший етап орієнтації:
1.     Орг. момент
2.     Орієнтація в блок-схемі «атмосфера»
3.     Прийом «Відгадай загадку»
-         Один ллє, другий п’є , а третій зеленіє і росте (Дощ, земля, рослина)
-         Одне рядно сім баб тягло (хмара)
-         Летить – мовчить, лежить-мовчить, коли вмре тоді зареве (сніг)
-         Без рук, без ніг полем скаче (вітер)
-         Увечері додому злітає, ніч на землі перебуває, ранком знову летить (роса)
-          
Другий етап ціле покладання та проектування: цілі уроку. Прийом «Подив».
Ця оболонка – великий диригент, володар життя. Була вона завжди одягнена у ніжно-блакитну сукню з яскравими сонячними променями. Але одного разу, з’явився «Цар-природи». Переодягнув він гарну, красиву оболонку у сіру, темну сукню. Почала вона страждати. Сукня була настільки забруднена, стара, що з’явилися  дірки, яких неможна було залатати.

Оболонка просила помилувати. Знала, якщо буде страждати вона, то страждатиме і її сестри. «Я – диригент, без мене все живе на Землі може загинути!» - Повторювала оболонка.

Ви здогадалися, про яку оболонку йде річ? Хто «цар-природи»? Чому страждає вона?

Протягом декількох уроків ми будемо вивчати повітряну оболонку Землі – Атмосферу.

Третій етап організація виконання плану діяльності:
1 Поняття «атмосфера». Походження повітряної оболонки Землі.

Атмосфера – зовнішня повітряна оболонка Землі. Утримується біля поверхні нашої планети силою тяжіння і здійснює разом з нею усі види рухів, в тому числі й рух навколо земної осі.
Скарбниця культур:  у філіппінській народній казці «Звідки взялися місяць та зорі на небі» розповідається:  «Колись, ще за сивої давнини, небо висіло над землею низько-низько».
Чи могло небо, тобто атмосфера, «висіти» низько? (відповіді учнів)
Висновок:  Атмосфера – зовнішня повітряна оболонка Землі, яка є сумішшю певної кількості газів та водяної пари. Атмосфера утримується силою тяжіння Землі та обертається разом з нею. Атмосфера – найлегша і найбільш рухлива повітряна оболонка нашої планети.
Склад атмосферного повітря (аналіз малюнку у підручнику, ст. 116)
Висновок:  Атмосфера – це суміш газів, основними з яких є азот і кисень.

 «Будова атмосфери». ( Аналіз малюнку у підручнику, ст. 117,малюнок у зошиті: блакитним кольором - тропосфера; синім-стратосфера; темно-синім – верхні шари атмосфери; виділяють штрихуванням район озонового шару).
В атмосфері виділяють кілька шарів, що відрізняються між собою температурою, складом й густиною повітря, вмістом водяної пари; з висотою змінюється, знижуючись, і тиск повітря.

Висновок: Тропосфера є головним шаром для нашої планети. У ній зосереджено 80% усієї маси повітря. Однак для життя на Землі важливе значення також мають процеси, що відбуваються в інших слоях атмосфери.

Значення атмосфери. Прийом «Усі разом» (робота з підручником, ст.118-119)
Атмосфера – це «броня», яка захищає Землю від метеоритів, більша частина яких, попадаючи у щільні шари атмосфери, згоряє.
Атмосфера перетворює сонячну енергію за рахунок відбивання, розсіювання і поглинання. Без атмосфери не було б ні вітру, ні звуку, ні опадів.
Атмосфера є необхідною складовою існування живих організмів на Землі.

Четвертий контрольно– оцінюючий етап:
Прийом « Географічний крос»
Від ультрафіолетової радіації живі організми оберігає…озоновий шар
Найбільша частка атмосферного повітря припадає на газ…азот
Нижній шар атмосфери називають…тропосфера
Озоновий шар знаходиться в…стратосфері
Найпотужніший шар тропосфери є на …екваторі
У тропосфері температура з висотою…знижується

На початку уроку ми з вами познайомилися з казковим сюжетом. Тепер ви зможете зробити висновок, чому страждала атмосфера?  Хто винуватець її страждань? Чому сукня змінила свій колір?

Підсумок уроку. Рефлексія
Уявіть собі. Що ви стоїте на порозі Природи – нашого спільного дому. Зі спільним повітрям, яким ми ніяк не надихаємося. Як нам жити, щоб наш дім став кращим? Попробуйте відповісти на це питання вдома.
Або люди зроблять так,
Що у повітрі буде менше диму,
Або дим зробить так,
Що на Землі буде менше людей.

Висновки. Оцінювання. Взаємооцінювання
Домашнє завдання. Опрацювати  параграф 29, відп. на питання, ст. 119. Знайти «Полюс холоду» , « Полюс спеки» ( високий рівень)

Комментариев нет:

Отправить комментарий